O projekte a princípoch inklúzie

Naša inkluzívna škola = škola, ktorá je dostupná a prínosná pre každé dieťa.

 

Naša inkluzívna škola

Našim cieľom je podporiť motiváciu škôl nastúpiť na cestu inkluzívneho vzdelávania a umožniť im zrealizovať ich plány poskytovať kvalitné vzdelávanie pre všetky deti.

Inkluzívne vzdelávanie na Slovensku stále nie je bežnou praxou a uskutočňuje sa najmä vďaka angažovaným učiteľom a organizáciám. 

 
 
  • V roku 2021 spustila Nadácia Volkswagen Slovakia nový grantový program zameraný na rozvoj inkluzívneho vzdelávania „Naša inkluzívna škola“.

    Pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR venovala v prvých dvoch ročníkoch vybraným základným školám celkovo 400 000 eur.

    Súčasťou projektu je aj komunikačná kampaň zameraná na prezentáciu významu inklúzie pre celú spoločnosť.

  • Inkluzívna škola vychádza v ústrety špecifickým potrebám všetkých detí a vytvára prostredie, kde dokážu napredovať všetci žiaci.

    Príklady škôl v zahraničí, ktoré fungujú na princípe inkluzívneho vzdelávania, ukazujú, že majú pozitívny vplyv nielen na všetky deti (bežné deti, špeciálne nadané deti i deti v riziku), ale aj na pedagogický tím a rodičov.

    Našim cieľom je preto umožniť aj školám na Slovensku vytvárať komplexné inkluzívne prostredie, sprístupniť vzdelávanie všetkým deťom v konkrétnej lokalite a inšpirovať verejnosť pozitívne reagovať na rozmanitosť žiakov.

  • Od roku 2021 získali podporu 4 základné školy:

    • Základná škola Drábova 3 v Košiciach

    • Katolícka spojená škola sv. Vincenta de Paul v Leviciach

    • Základná škola Bytča

    • ZŠ M. R. Štefánika, Lučenec

    Všetky školy sa snažia vytvárať prostredie vhodné pre všetky deti a v praxi využívajú inkluzívny prístup. Vďaka poskytnutému daru sa môžu na svojej ceste výrazne posunúť a následne sa podeliť o svoje skúsenosti s ďalšími školami.

  • Grantový program Naša inkluzívna škola je otvorený raz ročne. Termín otvorenia 3. ročníka grantovej výzvy zverejníme na jar 2024 na webstránke a sociálnych sieťach Nadácie VW SK.

    Kto sa môže uchádzať o podporu:

    • Základné školy s už začatým procesom inklúzie, ktoré zabezpečujú výchovu a vzdelávanie všetkých žiakov bez rozdielu.

    • Základné školy spolupracujúce s lokálnou sieťou podporujúcou inkluzívne vzdelávanie v širšom rámci (materská škola s inkluzívnym rozmerom, centrum včasnej intervencie, poradenské zariadenie, iná odborná organizácia).

    • Základné školy so zázemím v podobe funkčného školského podporného tímu (psychológ, špeciálny pedagóg) so zameraním na inkluzívne vzdelávanie.

 

Podľa Všeobecného komentáru Výboru OSN pre práva osôb so zdravotným postihnutím č. 4 (2016) je inkluzívne vzdelávanie potrebné chápať ako základné ľudské právo všetkých žiakov a študentov.

Odborníci sa zároveň zhodujú, že takéto vzdelávanie predstavuje prínos pre všetky deti, nielen pre deti v riziku a súčasne pozitívne ovplyvňuje celú školu, vrátane širšieho okolia.

Princípy inklúzie

Podľa Šilonovej a Kleina (2019) inkluzívne vzdelávanie vo forme krokov pre lepšie premietnutie do praxe definuje tzv. Index inklúzie. Podľa spomínaných autorov je to vo svojej podstate sebahodnotiaci nástroj školy určený pre školy, ale aj pre verejné inštitúcie.

Index inklúzie tvoria štyri základné princípy.

 
 
  • Inklúzia – predstavuje nekončiaci proces hľadania individuálnych a systémových odpovedí na neustále meniacu sa diverzitu v spoločnosti a v školách. Inklúzia znamená nachádzať spôsoby, ako žiť s rôznorodosťou a ako z nej čerpať.

  • Inklúzia súvisí s identifikáciou a odstránením bariér – predpokladom schopnosti identifikovať prekážky je zber, zhromažďovanie a hodnotenie komplexných údajov z rôznych zdrojov pre zlepšovanie politiky a praxe.

  • Inklúzia znamená prítomnosť, účasť, úspech a šťastie všetkých detí – úspech je pritom spájaný s celou realizáciou výchovno-vzdelávacieho procesu.

  • Inklúzia zahŕňa osobitú pozornosť na tie cieľové skupiny, ktoré čelia ohrozeniu marginalizácie, exklúzie a dosahovania podpriemeru vo vzdelávaní.

Celý cyklus inklúzie je postavený na nasledujúcich piatich fázach:

1. začiatok práce s inklúziou (stotožnenie sa s myšlienkami inklúzie)

2. zistenie situácie v škole (prvé podrobné sebahodnotenie na základe kritérií a otázok podľa jednotlivých dimenzií a oblastí)

3. spracovanie plánu inkluzívneho rozvoja školy (vytýčenie priorít a postupných krokov)

4. realizácia priorít

5. spätné posúdenie procesu (sebahodnotenie dosiahnutého a opakovanie cyklu od fázy 2)

Zdroj - online publikácia "Inkluzívne vzdelávanie - skúsenosť slovenských škôl" (LINK)

Ako zabezpečiť prístup k vzdelávaniu pre všetky deti?

 

Nevyhnutným predpokladom je zmena postojov. Tlak na výkon a memorovanie by mal ustúpiť rozvíjaniu charakteru a životných zručností dieťaťa – spolupráca, kreativita, rešpekt, kritické myslenie, vnímanie hodnôt u seba i u iných.

Do „balíka zmeny“ však vstupujú ďalšie faktory: 

  • jedným z nich je zabezpečenie vhodných podmienok. Škola má byť bezbariérová, mať k dispozícii pedagogických asistentov a pomocných vychovávateľov na pomoc deťom so seba obslužnými činnosťami, funkčný školský podporný tím. 

  • kľúčová je aj dostupnosť vzdelávania pre pedagógov, ako aj konzultácií a podpory pre vedenie školy pri tejto zmene. 

Dôležité je uvedomiť si, že pri inklúzii sa rozprávame „o ceste“. Základom je nastavenie individuálnej cesty školy podľa jej konkrétnych potrieb (žiakov, pedagógov, technického personálu, vedenia, rodičov, ...). 

 

Vízia inklúzie na podporených školách

Ako vnímajú inklúziu a jej prínos? Čo sa na školách zmení vďaka projektu?

Spoznajte ich prostredníctvom krátkych vyjadrení na autentických videách.

 
 

Čo sa udeje na podporených školách:

 

“Z dôvodu vzrastajúceho počtu žiakov so zdravotným znevýhodnením, ako aj skupiny žiakov v krízovej situácii (rozvod rodičov, strata blízkeho, nepriaznivá situácia v rodine) sa snažíme zmeniť našu školu na inkluzívnu školu, v ktorej sa bude každý žiak cítiť výnimočne, bezpečne, s pocitom prijatia a rovnosti, a taktiež sebarealizácie.

Z pozície riaditeľky školy vnímam, že je nevyhnutné podporiť pedagógov a pomôcť žiakom reagovať na ich potreby.”

Annamária Kmiťová, riaditeľka Základnej školy Drábova 3 v Košiciach

Inklúzia patrí v našej škole spolu s témou podpory duševného zdravia žiakov a učiteľov k najdôležitejším témam.

Projekt nám umožní zrealizovať aktivity, o ktorých sme pôvodne mohli len snívať, prípadne ich dlhodobo plánovať - debarierizáciu školy, vytvorenie priestorov na celodennú výchovno-vzdelávaciu činnosť s podporou prostredníctvom inkluzívneho tímu a odborné vzdelávanie učiteľov a členov inkluzívneho tímu.”

Mária Farkašová, riaditeľka Katolíckej spojenej školy sv. Vincenta de Paul v Leviciach