Inklúzia v praxi

Inkluzívny prístup v rôznych oblastiach života je prínosom pre celú spoločnosť. Spoznajte príklady z praxe a odborné články o inklúzii.

Aké boli vízie podporených škôl v roku 2022?

Základná škola Bytča

“Projekt, ktorý chceme realizovať na našej škole, zasahuje do rôznych oblastí pre zabezpečenie komplexného inkluzívneho vzdelávania všetkých žiakov.

1) Pokračovaním v debarierizácii – úpravou sociálnych zariadení by sme chceli dosiahnuť celkový bezbarierový prístup pre žiakov s telesným postihnutím. Zriadením miestnosti Senzorickej integrácie, kde sa vykonáva terapia orientovaná na dieťa, a dieťa sa stretáva s primeranými výzvami by sme chceli, dosiahnuť, aby zažívalo pocit úspechu z vykonaných aktivít, pri ktorých nie je limitované žiadnou svojou predispozíciou. Chceli by sme dosiahnuť, aby sa miestnosť Senzorickej integrácie stala určitým zázemím pre odborné terapie.

2) Vzdelávaním ( kurz Senzorická integrácia v pedagogike a špeciálnej pedagogike I a II) troch členov zo školského podporného tímu by sme chceli zabezpečiť čo najväčšie možné využitie miestnosti pre žiakov. Vzdelávaním a poskytnutím konzultačnej podpory pedagogickým zamestnancom školy by sme chceli zabezpečiť implementáciu aktivizačných metód podporujúcich inklúziu vo vyučovacom procese.

3) Odbornou animoterapiou – canisterapiou, kde pes pôsobí ako motivátor i terapeut pri prekonávaní rôznych náročných situácií, by sme chceli zabezpečiť podporu pre žiakov s rôznymi ťažkosťami.“

ZŠ M. R. Štefánika, Lučenec

“Náš projekt rozvíja myšlienku inkluzívnej školy v štyroch bodoch:

1) Materiálno - technické zabezpečenie - týka sa zásadnej debarierizácie 3 priestorov a prebudovania jednoúčelovej malej telocvične na multifunkčnú miestnosť pre senzorickú relaxáciu s rôznymi prvkami. Pre individuálny prístup chceme dobudovať flexibilné učiace sa kúty s paravánmi na chodbách pre oddelenie priestoru a na rušnej chodbe I. stupňa vytvoriť oázu pokoja prostredníctvom oddychového stanu. Zároveň by sme radi zakúpili aj odbornú literatúru a detskú literatúru zameranú na oblasť inklúzie a podpory.

2) Odborná spolupráca a podpora komunity sa týka vzdelávacích podujatí s rôznymi odborníkmi, s ktorými škola spolupracuje ale aj s organizáciami, s ktorými práve nadväzujeme spoluprácu v Zároveň do procesov diskusií v aktívnom prepojení sa s rodičmi!

3) Aktivity zamerané na inklúziu medzi žiakmi sa týkajú 5. ročníka na tému Rovesnícka mediácia, ale aj podujatí ako Deň materinského jazyka a MDD – Štefánička má talent. Sú to aktivity na rozvoj poznania, tolerancie a porozumenia medzi žiakmi.

4) Vzdelávania sú ďalšou dôležitou oblasťou venovanou pedagogickým a odborným zamestancom školy – online i prezenčne na témy Rovesnícka mediácia, Inklúzia – strašiak alebo príležitosť, Program inštrumentálneho obobhacovania metódou Feuerstein či nová spolupráca s EDUMA - Virtuálna realita s príbehmi rôznych znevýhodnení. Návrh aktivít odzrkadľuje potreby školy na základe spätnej väzby a aktuálne potreby školy.“

Každá škola sa v rámci podporených projektov zameriava na svoje konkrétne potreby a ciele, ktoré chce dosiahnuť počas roka 2022 / 2023. Dôležitým východiskom je komplexný prístup pri nazeraní na inklúziu - spájať úpravu interiérových a exteriérových priestorov (debarierizáciu, zriaďovanie terapeutických a senzorických miestností, …) so zabezpečením fungovania školského podporného tímu, vzdelávania pedagógov a vytvárania celkovej atmosféry prijatia a rešpektu.

Naplnenie vízií

Vyššie sme uviedli plány a predstavy o tom, ako by mali vyzerať upravené priestory základných škôl, ktoré získali finančný príspevok v 2. ročníku grantového programu Naša inkluzívna škola. Ku koncu školského roka 2022 / 2023 sa tieto sny stali realitou a my sme mohli nahliadnuť do upravených priestorov podporených škôl. Pozrite sa na to, ako to vyzerá, keď sa predstavy stanú realitou.

Keď sa predstavy stanú realitou

Na začiatku boli plány. Predstavy o tom, ako budú vyzerať upravené priestory základných škôl, ktoré získali finančný príspevok v 1. ročníku grantového programu Naša inkluzívna škola. Ku koncu školského roka 2021 / 2022 sa tieto sny stali realitou.

Články o inklúzii a princípoch v praxi

  • Ako vníma inklúziu štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR?

    Pozrite si príhovor štátnej tajomníčky MŠVVaŠ SR, Svetlany Síthovej, na úvod virtuálnej diskusie "Škola ako bezpečné a podporujúce prostredie", ktorá sa uskutočnila 22. 2. 2022 v rámci série webinárov Nadácie Volkswagen Slovakia #INšpirujSaONline.

  • Kniha "Život s poruchou a s hendikepom"

    Prečítajte si 12 silných príbehov ľudí, ktorí prekonávajú prekážky v spoločnosti. Mnohí z nich trpia hendikepom – či už telesným, zmyslovým alebo majú isté neviditeľné poruchy, s ktorými sa museli naučiť žiť. Všetky ich príbehy ukážu, že ľudia okolo nás bez rozdielu môžu žiť plnohodnotným spôsobom a dokonca byť inšpiráciou ďalším.

    Publikácia vznikla vďaka organizácii Eduma (www.eduma.sk), ktorú založila Janette Motlová.

  • E-book "Inkluzívne vzdelávanie - skúsenosť slovenských škôl"

    Aká je inklúzia v kontexte slovenského školstva? Aký by mal byť charakter pro-inkluzívneho prostredia školy? Aké je miesto inkluzívneho tímu v systéme výchovného poradenstva a prevencie? A aké skúsenosti majú rôzni aktéri s adaptáciou inkluzívnych tímov do praxe základných škôl? Prečítajte si e-book odborného autorského kolektívu, vydaný v rámci Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.